Veliko razprav teče na nivoju vprašanj ”Katera vzgoja je slaba, katera boljša?” Poimenujemo jih permisivna, avtoritarna, demokratična, anarhična, prožna, sočutna, …. Kar pa pozabljamo je to, da otrok potrebuje predvsem čutenje, varnost, sprejemanje in ljubezen. Članek Brain Scans Show The Real Impact Love Has On A Child’s Brain  govori o vplivih ljubezni in zanemarjanja ter zlorabe na razvoj možgan otroka.

vpliv stresa na razvoj možgan otrok

Razvoj možganov pri otrocih – dejstva:

  • V prvih letih življenja možgani rastejo s hitrostjo približno 700 novih nevronskih povezav na sekundo. To je hitrost, ki ne bo nikoli več dosežena.
  • Do 3. leta starosti so možgani otrok dvakrat bolj aktivni kot možgani odraslih.
  • Zgodnje življenjske izkušnje so tiste, ki določajo sposobnost možganov.

vir: http://blogs.unicef.org/2014/04/15/brain-development-in-children-the-impact-of-adversity/

Prihodnost vsake družbe je odvisna od njene sposobnosti podpiranja zdravega razvoja naslednje generacije. Obsežne raziskave o biologiji stresa kažejo, da je zdrav razvoj otroka zavrt z daljšo ali prekomerno aktivacijo sistemov za odziv na stres (zlasti možgan).  Škodljivimi učinki stresa v zgodnjem  obdobju na učenje, vedenje in zdravje, se odražajo v celotni življenjski dobi človeka.

Učenje o spopadanju s stiskami je pomemben del zdravega razvoja otroka. Ko smo  ogroženi, nas naše telo pripravi na reakcijo z zvišanjem srčnega utripa, krvnega tlaka in stresnih hormonov, kot je kortizol. Ko se sistemi odziva na stres  otroka aktivirajo v okolju podpornih odnosov z odraslimi, se fiziološki učinki omilijo in s časom pridejo nazaj na normalno izhodišče. Rezultat je razvoj zdravega odzivanja telesnih sistemov na stres. Vendar, če je stres ekstremen in dolgotrajen, hkrati pa okolje ne nudi varnosti in pomirjujočih odnosov, to lahko rezultira v poškodovanih in oslabljenih telesnih sistemih ter strukturi možgan.

Pomembno je razlikovati med tremi vrstami odziva na stres: pozitivnim, sprejemljivim in strupenim/toksičnim. (….)

Do toksičnega stresnega odziva lahko pride, če otrok doživlja močne, pogoste in / ali dolgotrajne stiske, kot so fizične ali čustvene zlorabe, kronično zanemarjanje, izpostavljenost nasilju, duševni bolezni ali odvisnosti starša in / ali nakopičeni obremenitvi družine s finančnimi težavami, brez ustrezne podpore odraslih. (….)

Nenehen toksičen stresni odziv ima lahko kumulativni davek na telesno in duševno zdravje posameznika za celotno življenje. Bolj kot so izkušnje v otroštvu travmatične in neugodne, večja je verjetnost za zaostalost v duševnem razvoju ter kasnejše zdravstvene težave, vključno z boleznimi srca, sladkorno boleznijo, različnimi zasvojenostmi in depresijo. Po drugi strani pa raziskave kažejo, da podporen in odziven odnos otroka s straši lahko prepreči ali izniči negativne učinke toksičnega odziva na stres.

vpliv stresa na razvoj možgan otrok_2

vir: http://www.langmaidpractice.com/tag/tools/

Za poglobljeno branje poglejte http://laup.net/images/stories/press_kit/startingsmart.pdf